Війна

Тіньовий нафтовий флот РФ налічує понад тисячу кораблів — українська розвідка

Російський танкер перевозить сиру нафту за зниженими цінами, Карачі, Пакистан, 11 червня 2023 року. AP

Росія створила тіньовий флот із понад тисячі застарілих танкерів, щоб обходити західні санкції та заробляти мільярди доларів на експорті нафти. Ці гроші живлять російський оборонно-промисловий комплекс. Перелік, у якому поки є 238 із таких танкерів, можна переглянути на порталі War & Sanctions.

Про це йдеться у повідомленні Головного управління розвідки Міноборони.

У розвідці розповіли, що ці судна погано обслуговуються й не мають належного страхування. У них "заплутані" структури власності та управління, які розташованими у "дружніх" до РФ юрисдикціях, під "зручними" прапорами. Вони кораблі складають приблизно 17 % світового флоту нафтових танкерів.

"Такі судна вдаються до оманливих тактик у морі для приховування походження вантажів, загрожують "екологічним хаосом" та мільярдними збитками прибережним країнам через зростаючий ризик катастроф при проходженні жвавих вузьких міжнародних транспортних шляхів, відмовляючись від лоцманських послуг. З лютого 2022 року за участю російських тіньових танкерів вже було зафіксовано понад 50 інцидентів від Данських проток до Малайзії", — йдеться у повідомленні.

У ГУР МО нагадали, що на тлі повномасштабного вторгнення в Україну Росія втратила традиційних покупців морської нафти в ЄС, зазнала західних рестрикцій до свого енергетичного сектору. У тому числі йдеться й про найбільшу російської державну судноплавної компанії з обслуговування нафтових інтересів найбільших нафтогазових компаній та трейдерів РФ ПАТ "Совкомфлот".

"Проте знайшла нових в Азії – переважно в Індії та КНР, почала нарощувати власний тіньовий флот за рахунок застарілих танкерів, позбавлених "зв’язків" з країнами "Групи семи" (G7), який може транспортувати нафту з порушенням стелі цін. Крім того, РФ користується послугами "іранської армади привидів". З 2022 року Росія витратила близько $10 млрд на створення свого власного тіньового флоту", — розповіли у розвідці.

У відомстві зазначили, що портал War & Sanctions розкриває таємниці тіньового танкерного флоту і запускає єдиний у світі набір даних з фактами та доказами тіньової діяльності.

Наразі там налічується 238 тіньових танкерів, які допомагають РФ та Ірану доставляти підсанкційну нафту переважно своїм азійським клієнтам – КНР та Індії.

"Ці танкери порушують нафтове ембарго країн G7+ і перевозять російську нафту з портів РФ у Балтійському та Чорному морях до країн ЄС, зокрема через рейдову перевалку і STS хаби у Чорному та Середземному морях поблизу європейських країн", — йдеться у повідомленні.

Крім того, ці судна задіяні у порушенні стелі цін та інших обмежень на російську нафту.

Серед них також є кораблі, віднесені міжнародною громадською організацією Greenpeace до тіньового флоту танкерів, що транспортують російську нафту по світу через Балтійське море, загрожуючи його екосистемам і довкіллю, та такі, що, за даними американської правозахисної групи United Against Nuclear Iran (UANI), перепрофілювалися з іранської на транспортування російської нафти.

"Унікальність розділу порталу також полягає в можливості сортувати танкери за основними групами — операторами тіньового флоту, які з’явилися нізвідки у 2022-2023 роках, швидко зібрали флот застарілих суден типу Arfamax, Suezmax тощо, і відіграли ключову роль у забезпеченні транспортування російської нафти в інтересах Кремля", — додали у ГУР МО.

Що відомо про нафтові санкції

5 грудня 2022 року набули чинності обмеження цін країн Європейського Союзу на російську нафту морського походження. 3 грудня Рада ЄС ухвалила рішення про встановлення граничної ціни на нафту, що експортується Росією, на рівні 60 доларів за барель.

На початку травня 2022 року Єврокомісія представила країнам-членам ЄС проєкт нового пакету санкцій проти Росії, в якому, серед іншого, передбачено нафтове ембарго для РФ. На тлі цього повідомлення на світових ринках зросли ціни на нафту.

На початку липня 2022 року країни "Групи семи" домовилися обвалити ціни на російську нафту. Створивши таким чином спеціальний механізм, завдяки якому російську нафту не купуватимуть за вищою ціною, ніж це буде прописано в спільному договорі. Механізм має запрацювати 5 грудня 2022 року.

6 жовтня 2022 року ЄС затвердив 8-й пакет антиросійських санкцій, який зокрема закладає основу для необхідної законодавчої бази для впровадження обмеження цін на нафту, передбаченого G7. Обмеження мали набути чинності після 5 грудня 2022 року для сирої нафти та 5 лютого 2023 року для продуктів перероблення нафти.

Слідом за ЄС країни G7 та Австралія запровадили обмеження ціни на нафту, що постачається морським транспортом з Росії, на рівні 60 доларів за барель.

Схожі статті