Війна

Кампанія “ухилянт” та інші ІПСО, які РФ поширювала серед українців у 2024 році

На екрані телефону фото, де рятувальники розбирають завали після ракетного удару по Дніпру. Російська пропаганда, використовуючи псевдофактчекінг, показує відео біля цього будинку з іншого боку, де начебто він цілий. Водночас на сайті, де фактчекери розвінчують російські фейки, вони розбирають це відео. Getty Images/AFP/Olivier Douliery

Які інформаційні кампанії Росія реалізовувала у 2024 році? Яка з них була найуспішніша? Чи помітні зміни в ІПСОІнформаційно-психологічна операція, якщо порівнювати з початком повномасштабного вторгнення? Суспільне запитало про це в комунікаційниці, засновниці ініціативи з інфогігієни "Як не стати овочем" Оксани Мороз та в головного спеціаліста Управління стратегічних комунікацій Апарату головнокомандувача ЗСУ, кандидата технічних наук Тараса Дзюби.

Для початку перелічимо, який, на думку експертів, топ найважливіших інформаційних операцій Росії за рік, що минає.

Мобілізація в Україні

Оксана Мороз і Тарас Дзюба поставили на перше місце за успішністю цьогоріч дискредитацію мобілізації в Україні. За словами Оксани, тут інформкампанія трансформувалась: "Якщо минулого року росіяни більше вигадували, переробляли, виривали з контексту якісь кейси, зараз вони, на жаль, сфокусувалися на поширенні реальних кейсів, де ТЦК перевищують повноваження або де військовозобов'язані поводяться не зовсім адекватним чином". Як зазначає Оксана Мороз, — це найуспішніша інформаційна операція Росії за весь період війни.

Тарас Дзюба каже, цю ІПСО умовно можна назвати "інформаційна кампанія "ухилянт": росіянам вдалося демонізувати ТЦК і таким чином створити "лякалку" для українців. РФ використала оцінку суспільно-політичної ситуації та втому від війни на тлі втрат, які в України справді є. Разом з інформаційною операцією, каже Дзюба, це дало певний ефект.

Управління стратегічних комунікацій ЗСУ провело дослідження про те, як іде спроба зриву мобілізації. Дзюба розповідає: у ролі "демона" вибрали ТЦК: "У нас зараз найвищий рівень довіри до ЗСУ і найнижчий — до ТЦК, які теж у складі ЗСУ. Згідно з реальною статистикою, 10 000 людей на день оповіщують, і на них лише два випадки порушення з боку представників ТЦК, що може представляти інтерес для органів правосуддя".

Перемовини з Росією

"Ще одна топова тема — перемовини, схиляння до них. Це важливий момент, який Росія розпочала в середині року та продовжує далі", — каже Оксана Мороз.

З нею згоден і Тарас Дзюба. За його словами, така кампанія — спроба Росії показати, що вона готова до перемовин й виступає в ролі миротворця, тоді як Україна не налаштована на це. Ця кампанія працює на стратегічному рівні по всьому світу. Для реалізації застосовують найрізноманітніші засоби: інформаційні матеріали із залученням "експертів", відео, роботу з лідерами країн.

"Поширюються думки, що Україна відмовляється від мирного урегулювання. Вони [росіяни], правда, завжди мовчать, що цей мир схожий на капітуляцію Києва і не дає гарантій безпеки. Цю кампанію продовжать у наступному році", — пояснює Дзюба.

Схожі статті